Nyitólap | Regisztráció | Belépés | RSS |
Arany Liliom Alapítvány - Kényszer-végelszámolás alatt |
|
Az Európa Tanács egyezménye az emberi jogok védelmében Az Európai szociális karta (a továbbiakban a karta) jogokat és szabadságokat állapít meg, és felállít egy olyan felülvizsgáló eljárást, amely garantálja azok tiszteletben tartását az államok mint szerződő felek részéről. Nemrégiben módosították, és az 1996-ban módosított Európai szociális karta, amely 1999-ben lépett hatályba, fokozatosan felváltja az eredeti, 1961-es egyezményt. A karta mellékelt táblázata mutatja, mely országok írták alá és erősítették meg mostanában a kartát. A karta által biztosított jogok A karta által biztosított jogok minden egyénre vonatkoznak mindennapi életük során: Lakás: a család szükségleteinek megfelelő lakáskonstrukció; a hajléktalan személyek számának csökkentése; egyetemesen biztosított hozzájutási lehetőség megfelelő, kifizethető lakáshoz; a külföldiek egyenlő hozzáférési lehetősége a szociális otthonokhoz lakásokhoz. Egészség: elérhető, hatékony egészségügyi ellátás a teljes lakosság számára; betegségmegelőzési politika, különösen az egészséges környezet biztosítása; a foglalkoztatási ártalmak eltörlése oly módon, hogy a munkahelyi egészség és biztonság törvény által biztosított és a gyakorlatban garantált. Oktatás: 15 éven aluli gyermekek munkahelyi foglalkoztatásának tilalma; ingyenes alapfokú és középfokú oktatás; ingyenes pályaválasztási tanácsadás; kezdeti és további szakképzés; egyetemre és más felsőoktatási intézményekre való bejutás kizárólag az egyén adottságaira építve. Foglalkoztatás: szociális és gazdaságpolitika a teljes foglalkoztatás elérésének céljából; a dolgozó joga, hogy szabadon választott foglalkozás alapján biztosítsa megélhetését; igazságos munkafeltételek - ami a fizetést és a munkaidőt illeti; lépések a szexuális és lelki zaklatás leküzdésére; a kényszermunka tilalma; a szakszervezetek és munkáltatói szervezetek szabad létrehozása a gazdasági és szociális érdekek védelme érdekében; az egyén szabadsága, hogy eldöntse, belép-e vagy sem; a dolgozók és munkaadók közötti konzultáció, a kollektív béralku, érdekegyeztetési és önkéntes döntési mechanizmusok létrehozásának támogatása; sztrájkjog. Szociális védelem: a társadalombiztosításhoz, szociális jóléthez és szociális szolgáltatásokhoz való jog; a szegénységgel és társadalmi kirekesztettséggel szembeni védelem joga; speciális intézkedések a családok és idősek ellátására. Személyek mozgása: a bevándorlással kapcsolatos formalitások egyszerűsítése az európai munkások számára; a család újraegyesítéséhez való jog; a nem állandó lakos külföldieknek joguk van sürgősségi segélyre egészen a hazatelepedésig; kiutasítás esetén eljárásbeli biztosítékok. Diszkrimináció tilalma: nők és férfiak egyenlő bánásmódhoz és egyenlő esélyhez való joga a foglalkoztatásban; biztosíték, hogy a kartában foglalt jogokban mindenki részesül, tekintet nélkül fajra, nemre, korra, bőrszínre, nyelvre, vallásra, nézetre, nemzetiségre, szociális háttérre, egészségi állapotra vagy arra, hogy nemzeti kisebbséghez tartozik. A Szociális Jogok Európai Bizottsága A Szociális Jogok Európai Bizottsága (a továbbiakban a bizottság) arról kíván meggyőződni, hogy az országok tiszteletben tartották-e a kartában felvállaltakat. Tizenkét független, pártatlan tagját az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága választja hatéves periódusra, amely egyszer megújítható. A bizottság határozza meg, hogy az államok mint szerződő felek esetében a nemzeti jog és gyakorlat összhangban áll-e a kartával (a karta 24. cikke, módosítva 1991-ben, a torinói kiegészítő jegyzőkönyvvel). Nemzeti jelentéseken alapuló ellenőrző eljárás Az államok mint szerződő felek minden évben jelentést nyújtanak be, amelyben kimutatják, hogyan ültették be a kartában foglaltakat jogrendszerükbe és a gyakorlatba. Minden jelentés a karta valamely elfogadott kikötésére vonatkozik. A bizottság megvizsgálja a jelentéseket, és eldönti, hogy az érintett országokban fennálló helyzet összhangban van-e a kartában foglaltakkal. A bizottság döntéseit vagy konklúzióit minden évben nyilvánosságra hozzák. Amennyiben egy állam oly mértékben nem tesz eleget a bizottság valamely döntésének, hogy az nem fér össze a kartában foglaltakkal, a Miniszteri Bizottság javaslattal fordul az adott állam felé, amelyben azt kéri, hogy változtasson törvényi úton vagy gyakorlatban a helyzeten. A Miniszteri Bizottság munkáját egy Kormányzati Bizottság készíti elő, amely magában foglalja a kartát aláíró államok mint szerződő felek kormányainak képviselőit, akik mellett az európai munkáltatói szervezeteket és szakszervezeteket képviselő kiküldött megfigyelők segédkeznek. A kollektív panasz eljárása Az egyik kiegészítő jegyzőkönyv értelmében, amelyet 1995-ben írtak alá és 1998-ban lépett hatályba, a karta megsértésére vonatkozó panaszok letétbe helyezhetők a Szociális Jogok Európai Bizottságánál. A szervezetek, amelyeknek jogában áll panaszt benyújtani a bizottsághoz - Minden olyan állam esetében, amely elfogadta az eljárást: 1. az Európai Szakszervezetek Szövetsége (ETUC), az Európai Gyáriparosok és Munkáltatók Szervezeteinek Szövetsége (UNICE) és a Munkáltatók Nemzetközi Szervezete (IOE); 2. azok, az Európa Tanáccsal tanácskozói státusban lévő, nem kormányzati szervezetek (civil szervezetek), amelyek a Kormányzati Bizottság által erre a célra összeállított listán megtalálhatók; 3. az érintett országokban található munkáltatói szervezetek és szakszervezetek; - Azon államok esetében, amelyek szintén egyetértettek ezzel: 4. a nemzeti nem kormányzati szervezetek (civil szervezetek). A kereseti iratnak a következő információkat kell tartalmaznia: a a panaszt előterjesztő szervezet neve és elérhetőségei; b bizonyíték arra, hogy a panaszt előterjesztő és aláíró személy jogosult a panaszt indító szervezet képviseletére; c az állam, amely ellen a kereset irányul; d a karta azon kikötéseinek megjelölése, amelyeket állítólagosan megsértettek; e a kereset témája, például azok a pontok, amelyek tekintetében a kérdéses államok állítólagosan elmulasztottak a kartának eleget tenni, a vonatkozó vitapontokkal, amelyekhez alátámasztó dokumentumokat kell csatolni. A kereset előterjeszthető szabadon a fentiek alapján, vagy forma használatával. A fenti 1. és 2. kategóriába tartozó szervezetek esetében a keresetnek angol vagy francia nyelven kell elkészülnie. A többiek esetében (3. és 4. kategória) benyújtható a szóban forgó állam hivatalos nyelvén, vagy egyik hivatalos nyelvén. A bizottság megvizsgálja a panaszt, és amennyiben a formális kívánalmaknak megfelel, elfogadhatónak nyilvánítja. Amennyiben a panaszt elfogadhatónak nyilvánították, az írásos eljárás beindul a felek folyamodványainak cseréjével. A bizottság dönthet úgy, hogy nyilvános kihallgatást tart. A bizottság ezután döntést hoz a panasz megalapozottsága felől, amelyet továbbít az érintett feleknek és a Miniszteri Bizottságnak egy jelentésben, amely a továbbításhoz képest négy hónapon belül nyilvánosságra kerül. Végül a Miniszteri Bizottság megoldást fogad el. Amennyiben a megoldás megfelelő, javaslat születhet arra, hogy az érintett ország bizonyos lépések megtételével a helyzetet összhangba hozza a kartában foglaltakkal. A karta alkalmazásának hatása különböző államokban A felügyeleti rendszer eredményeképpen az államok sok változást hajtanak végre törvénykezésükben vagy eljárásaikban annak érdekében, hogy a helyzetet a kartában foglaltakkal összhangba hozzák. Ezen eredmények (és legújabb fejlesztések) részletei le vannak írva a Charter Secretariat (lásd lent) által évente kiadott Survey-ben. Hol tudhatunk meg többet a kartáról a karta adatbázisa, amely hozzáférhető CD ROM-on vagy az interneten (hudoc.esc.coe.int), megkönnyíti az ismeretszerzést a Szociális Jogok Európai Bizottságának esetjogáról; a karta weboldala www.esc.coe.int név szerint tartalmazza az összes nemzeti jelentést és országonként a tényjegyzékeket; az évente kiadott Survey kimutatja minden egyes országra vonatkozólag, hogy a hazai jog milyen mértékben egyeztethető össze a kartával; a Szöveggyűjtemény tartalmazza az összes alapvető szöveget; az összefoglaló bibliográfiát rendszeresen frissítik. Secretariat of the European Social Charter DG II - Directorate General of Human Rights Council of Europe F - 67075 Strasbourg Cedex social.charter@coe.int 1 Az Európai Szakszervezetek Szövetsége, az Európai Gyáriparosok és Munkáltatók Szervezeteinek Szövetsége és a Munkáltatók Nemzetközi Szervezete |
|
Copyright MyCorp © 2024 |
Ingyenes honlap létrehozása с uCoz |